Connect for Creativity projesi kapsamında Mart ayında Londra, Furtherfield Gallery’de açılan ‘YerelÖtesi İş Birlikleri’ başlıklı sergi, 6 Temmuz itibariyle dijital olarak erişime sunuluyor. Birleşik Krallık, Sırbistan, Türkiye ve Yunanistan'dan sanatçıları bir araya getiren sergi etkileşimli bir deneyim sunuyor.
British Council tarafından yürütülen, Türkiye’den ATÖLYE ve Abdullah Gül Üniversitesi, Yunanistan’dan BIOS ve Sırbistan’dan Nova Iskra iş birliğiyle düzenlenen Connect for Creativity projesi kapsamında düzenlenen ‘YerelÖtesi İş Birlikleri’ başlıklı sergi, Londra’nın en eski sanat ve teknoloji merkezi Furtherfield iş birliğiyle 6 Temmuz itibariyle dijital olarak sergileniyor. 6-30 Temmuz tarihleri arasında, Connect for Creativity internet sitesi üzerinden ziyaret edilebilen sergi, birbirine hiper güçlü ağlarla bağlanmış bir dünyada yerelötesi bir dayanışma kurmayı hedefleyen Birleşik Krallık, Sırbistan, Türkiye ve Yunanistan'dan sanatçılar arasındaki iş birliği ve bilgi paylaşımından doğan çalışmaları barındırıyor.
Hiper güçlü ağlarla birbirine bağlanmış bir dünyada, daha fazla iş birliği ve empati için yollar arayan bir sergi
Dünyamız hiper güçlü bağlarla birbirine bağlandıkça, çok sayıda gerçek ve sanal mekânda eş zamanlı olarak bulunmak ya da aralarında seyahat etmek mümkün hâle geldi. Küreselleşmenin bu sosyal ve kültürel boyutu, genellikle belli bir yerde düzenlenen etkinliklerin, o yere özgü koşulların ve niteliklerin büyük bir hızla başka bir yeri etkilemesi ve o yerle bağlantı kurulmasını sağlaması anlamında 'yerelötesilik’ şeklinde tanımlanıyor. Bu tanımdan yola çıkan sergi ve bünyesindeki eserler, yerelötesi topluluklarla ve onların kendileri arasındaki mesafelerini ve farklılıklarını dikkate alarak nasıl örgütlenebileceğimizi ele alıyor.
Sergi; Birleşik Krallık, Sırbistan, Türkiye ve Yunanistan'dan sanatçıların, Türkiye’de ATÖLYE, Yunanistan’da BIOS ve Sırbistan’da Nova Iskra yaratıcı platformlarının ev sahipliğindeki sanat ve teknoloji rezidans programları sırasında yarattıkları çalışmalardan bir seçkiye yer veriyor. Emmy Bacharach, Georgios Makkas, Ioana Man,Tamara Kametani, Theo Prodromidis ve Yağmur Uyanık tarafından hazırlanan eserler, sanal gerçeklikten üç boyutlu baskıya, probiyotik fermantasyondan etnografik dokümantasyona uzanan çok farklı araç ve teknolojilerden yararlanarak geliştirildi. Küratörler Ruth Catlow ve Charlotte Frost’un dijital bir platform için yeniden tasarladığı sergi, ziyaretçiler için çeşitli etkileşim fırsatları sunuyor.
Ioana Man’ın artırılmış gerçeklik arayüzü, bir internet sitesi ve bir dizi ritüelden oluşan ‘Probiyotik Ritüeller’i, Covid-19’un eserin doğasını nasıl etkilediğini ve değiştirdiğini dikkate alarak güncellenmiş bir ritüel seti olarak karşımıza çıkıyor. Hepimizin hijyen ve mesafeyle ilgili pek çok günlük ritüeli yerine getirmek zorunda olduğu şu günlerde, Ioana Man, bizi mikropları keşfedeceğimiz yeni ritüllerde buluşmaya davet ediyor. Yağmur Uyanık’ın üç boyutlu baskıyla elde edilen kumtaşı heykeli ‘Öz Yaratım: Birlikte Oluşmanın Katmanları’ndan özgün beş adet üretilecek. Sergi süresince kayıt yaptıran kişiler arasından seçilecek beş kişi, bu heykellerin yeni sahipleri olacak. Heykel, yeni sahibine ulaştığında ise yeni evlerinde çekilen ve #layersofbecoming etiketiyle paylaşılan görseller dijital sergide sergilenecek. Theo Prodromidis’in gazete kağıdına dijital baskı ile oluşturduğu ‘Açık Bir Gazete (Bir hareketi tahliye edemezsiniz.) başlıklı eseri, indirilebilir ve paylaşılabilir bir formata dönüştürülürken, Georgios Makkas’ın çok kanallı videosu ‘Kurtuluş’a Dört Durak’ ise kolaylıkla izlenebilen bir video olarak sunulacak. Emmy Bacharach’ın sanal gerçeklik deneyimi olarak kurguladığı ‘Bilinç Akışı / Hasankeyf‘in Mağaraları’ başlıklı çalışma, Türkiye’nin güneydoğusunda bulunan antik yerleşim bölgesi Hasankeyf’in yerel ve yerel ötesi önemine dikkat çekiyor. Fotogrametri yöntemi ve bölgeden toplanan görsel malzemelerle Hasankeyf’in temsilini yaratan çalışmada ziyaretçilere, çoğu kısa süre sonra sular altında kalacak olan mağaraların benzersiz ortamıyla ilgili bir resim çiziliyor. Tamara Kametani’nin ‘Taşa Kazınmış’ adlı çalışması, maddelerin yerel ötesi kültürlerin maddi değilmiş gibi görünen boyutları üzerindeki etkisi üstünde şiirsel bir meditasyon oluşturuyor. İnternet ortamında hem mahremiyet hem de ifade özgürlüğünün meşru ve gayrimeşru kullanımlarıyla ilgili hararetli tartışmalar devam ederken, bu çalışma Atina mermerine elle işlenmiş verilerin ömrü ile ilgili cümleler kuruyor ve böylelikle eylemlerin hem çevrimiçi hem de çevrimdışı ortamdaki sonuçlarını tarihsel olarak düşündürmeyi hatta belleğe kazımayı amaçlıyor. Eserler, 6-30 Temmuz 2020 tarihleri arasında connectforcreativity.eu sitesinden görülebilir.
Connect for Creativity projesi, Yunus Emre Enstitüsü’nün geliştirdiği Kültürlerarası Diyalog Programı’nın bir parçası olarak, Avrupa Birliği ile Türkiye Cumhuriyeti’nin finansman desteği ile hayata geçiriliyor.
Sergi videosuna buradan erişebilirsiniz.
connectforcreativity.eu
#connectforcreativity
Sanatçılar hakkında:
Emmy Bacharach mimarlık, ses, sinema ve çok boyutlu teknolojilerin kesişim noktasında duran bir mekân tasarımcısı, DJ ve görsel-işitsel sanatçı. Çalışmalarında dijital teknolojilerin yarattığı toplumsal, siyasi ve uzamsal olanakları inceliyor. Emmy, Cambridge Üniversitesi’nde mimarlık eğitimini tamamladıktan Royal College of Art’ta yüksek lisans yaptı ve bu sırada ses, animasyon ve çok boyutlu gerçeklikle tanıştı. Goldsmiths Digital Studios’taki Volumetric Ecologies: Environments, Bodies and Mediated Worlds sergisinde gösterilen enstalasyon çalışması ‘Proxy Architecture’, izleyiciyi sanal bir dünyayla çevreliyor. İstanbul’un dijital görüntülerinden oluşan bir yüzer şehir, sanal ortamın kolektif potansiyelini tartışmaya açıyor. Araştırma projesi ‘Sonic Urbanism in Detroit: Techno as a Spatial Act’ (Detroit’te Sonik Şehircilik: Mekânsal Bir Eylem Olarak Tekno) kentsel mekânların müzik alt kültürü üzerindeki etkisini araştırırken tekno üretiminin mekânsal özneliği ve Detroit’in sanayi-sonrası kentsel koşullarının ortaya çıkardığı sonik kolektifliği savunuyor. İnşa edilmiş ortamlarda verileri ve artırılmış gerçekliği inceleyen disiplinlerarası tasarım kolektifi Xcessive Aestehtics’in kurucularından biri.
Georgios Makkas 1977’e Atina’da doğdu ve erken yaşlardan itibaren fotoğrafla yakından ilgilenmeye başladı. Birleşik Krallık, Newport’ta Belgesel Fotoğrafçılığı programından mezun oldu. Arnavutluk’un kırsal kesimlerinden kentlere göç konusundaki çalışması Observer Hodge Ödülleri’nde birinci seçildi. 2010 yılında Polonya’nın Poznan kentindeki Academy of Fine Arts’ın ’SETSE’ rezidans programına sanatçı olarak kabul edildi. İşleri, Londra’da National Portrait Gallery’de, Atina Fotoğraf Festivali’nde, Rethymno MedPhoto Festivali’nde, Valensiya Fotonoviembre’de, Reggio Emilia Fotografia Europea’da, Pordenone Le Voci dell'Inchiesta’da, New York DUMBO Arts Festivali’nde ve İstanbul Tasarım Bienali’nde sergilendi. Ayrıca Selanik Fotoğraf Müzesi’nde de kalıcı bir sergisi yer aldı. Makkas, mercek bazlı medyalar yoluyla belleğin korunmasıyla ilgileniyor. İnsanların portre fotoğraflarını çekmekten, hikâyelerini dinlemek ve filme almaktan, ayrıca kentlerin yok olan yüzlerini belgelemekten hoşlanıyor.
Ioana Man mimarlık, set tasarımı ve eleştirel uygulamalar alanlarında farklı disiplinleri bir araya getiren bir tasarımcı. Alternatif gelecekleri biçimlendirmek, yaratmak ve yeniden tahayyül etmek için mimari, set tasarımı ve ritüeller arasında yeni karşılaşmalar ortaya çıkarıyor. Bu günlerde mimarları ve uygulayıcı konumdaki bilim insanlarını mikroskopik ölçeğe daha da yaklaştıracak uzun soluklu bir proje üzerinde çalışıyor. Open Platform’un talebiyle Wellcome Collection için hazırladığı çalışması, Londra’da Architectural Association’da sergilendi.
Tamara Kametani, Slovakya doğumlu, Londra’da yaşayan bir görsel sanatçı. Mekâna özgü sanatı merkeze alan enstalasyon, video, fotoğraf ve heykel gibi farklı mecraları kullanıyor. Çalışmalarında dert edindiği konular, iktidar ilişkileri, denetim, mahremiyet ve bilgiye erişim. Çağdaş ve tarihsel anlatıların üretilmesinde ve yeni deneyimlerin ortaya çıkarılmasında teknolojinin oynadığı role özel olarak ilgi duyuyor. 2017 yılında Royal College of Art’ta Çağdaş Sanat Uygulamaları programından yüksek lisans derecesi aldı. Kametani, çeşitli sanatçı rezidans programlarına katıldı; eserleri uluslararası düzeyde sergilendi. En son işleri ve sergileri arasında kürasyonunu AGORAMA, Londra’nın yaptığı (2019); Swayze ffect (Swayze Etkisi), Platform Southwark 404 - Resistance at Digital Age (Dijital Çağda Direniş), RAGE Collective, CFCCA, Manchester (2019); For the Time Being (Şimdilik), The Photographers’ Gallery, kürasyon CCA Royal College of Art, Londra (2019); Digital Diaspora (Dijital Diaspora), Studio 44, Stockholm (2019); Summer Show (Yaz Gösterisi), Florence Trust, Londra (2018) ve Triennial of Photography (Fotoğraf Trienali), Hamburg (2018) sayılabilir.
Theo Prodromidis, Yunanistan’ın Atina kentinde yaşayan bir görsel sanatçı ve yönetmen. Çalışmaları Galerija, State of Concept, Haus Der Kulturen Der Welt, 1. ve 5. Selanik Bienali, 4. Atina Bienali, Werkleitz Zentrum für Medienkunst ve Haus der Kulturen der Welt gibi galerilerde, müzelerde ve festivallerde sergilendi ve gösterildi. 2017’den bu yana National and Kapodistrian University of Athens’ta Bilim Felsefesi ve Tarihi bölümünde Risk Değişimi programında misafir sanatçı olarak görev alıyor ve Open School for Immigrants of Piraeus’ta gönüllü olarak çalışıyor. Institute Of Radical Imagination ve Solidarity Schools Network üyesi. 2019-2020 yıllarında ise Stavros Niarchos Vakfı Sanatçı Destek Programı’nda sanat eserleri kurulu üyesi olarak çalışmalarını yürütmeye devam edecek.
Yağmur Uyanık San Francisco’da yaşayan mimarlık, yeni medya ve müzik alanlarında çalışan Türkiyeli bir sanatçı. Çalışmalarında ışık, ses ve mekânı kullanarak yer değiştirme araçlarını yaratıyor, böylelikle tekrarlama, süreç ve elle tutulamazlığa odaklanıyor. Amacı dijital medyanın sınırlarını, fiziksel bir deneyime dönüştürünceye kadar genişletmek. Uyanık, yüksek lisans derecesini Fulbright bursuyla okuduğu San Francisco Art Institute, Sanat ve Teknoloji bölümünden aldı. İşleri, Ars Electronica, Sonar +D, Signal Light Festival, MUTEK, Exploratorium, California Academy of Sciences ve Diego Rivera Gallery gibi enstitülerde uluslararası düzeyde sergilendi.